Wat voor karakter heeft je kind?

Wat voor karakter heeft je kind?

Hoe is jouw kind? Gesloten, open, meegaand of juist bazig? Soms is het moeilijk om hiermee om te gaan en weet je niet goed hoe je moet reageren. Hoe streng kun je zijn zonder het eigen willetje de kop in te drukken?

Wat voor karakter heeft je kind?


Elk type kind moet je anders benaderen. Misschien herken je jouw kind in een van onderstaande 4 types.

Gesloten kind

Kenmerken van een gesloten kind: Als je op visite gaat of krijgt, gaat hij dichtbij je zitten en kijkt de kat uit de boom. Je kind speelt het liefst alleen en mengt zich niet met andere kinderen. Hij is heel stil en je krijgt niet makkelijk hoogte van.Je zou kunnen denken dat een gesloten kind zich onprettig voelt, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Sommige kinderen voelen namelijk intuïtief aan wanneer er teveel om hun heen gebeurt en sluiten zich dan gemakkelijk af van hun omgeving.

Vind je dat je kind te gesloten is, dan kun je daar wat aan doen. Je kunt samen dingen doen, zoals spelletjes, boekjes lezen en knuffel hem. Zo nodig je een kind uit om zich meer te openen. Welke kind houdt er nou niet van knuffelen! En zo zijn ze minder bezig met wat er zich van binnen afspeelt.

Open kind

Kenmerken van een open kind: Je zit in de bus en je kindje flirt met iedereen. Op straat lacht hij naar elke voorbijganger en met de visite maakt hij ook gemakkelijk contact. Je kunt zijn emoties zonder moeite van zijn gezicht aflezen. Hij is erg lichamelijk en ondernemend, soms zelfs te.

Het kan voorkomen dat je kind heel druk is. Je kunt hier het best op reageren door rust te creëren. Leg hem stap voor stap uit wat jullie gaan doen; dit geeft rust.

Een open kind kun je beter niet altijd zijn gang laten gaan. Je doet er goed aan hem dicht bij je te houden zodat hij zich veilig en beschermd voelt. Als je een avondje op stap gaat en je wilt hem bij iemand laten logeren, bekijk dan eerst hoe hij zich daarbij voelt.

Meegaande kind

Kenmerken voor een meegaand kind: Lief, aandoenlijk, sociaal en schattig. Meegaande kindjes gaan hier erg ver in. Andere kinderen bepalen altijd wat ze gaan ‘spelen’ en ze gaan er nooit tegenin. Soms komt het voor dat hij ineens een moment heeft dat hij heel kwaad wordt. Dit is een goed teken, want dat betekent dat hij toch van zich af kan bijten.

Als ouder zou je willen dat ze wat assertiever zouden zijn. Je kunt je kind leren assertiever te zijn door met hem te stoeien. Meegaande kinderen houden hier niet en ze proberen ruzies altijd te vermijden. Door te stoeien (wel voorzichtig) leer je hem van zich af te bijten. En zo ontlaadt hij meteen die opgekropte kwaadheid.

Neem je kind niet altijd en meteen in bescherming. Zo leert hij nooit voor zichzelf op te komen. Het zal moeilijk zijn om toe te kijken, maar het is het beste voor je kind.

Het baasje

Staat jouw kind de hele boel te dirigeren en komen flexibiliteit en meegaandheid niet in zijn woordenboek voor? Dan heb je te maken met een echt baasje. Een krachtige persoonlijkheid met ondernemende en expressieve uitingen. En daar moet je mee oppassen, al lijkt hij nog zo lief. Bij deze kinderen is het nog belangrijker duidelijk, helder en consequent te zijn. Verander je vaak van mening na het drammen, dan zal je kind de baas blijven spelen en niet meer luisteren naar ‘het mag niet’. Verberg je glimlach en wees streng, hoe moeilijk dat ook is.

Blijft je kind zijn zin doordrammen, of krijgt het een driftbui, zwicht dan niet! Zeg ‘nee’ en laat zien dat je het meent door middel van je gezichtsuitdrukking. Het is vervelend om dit constant te blijven doen, maar het is nodig. Besef dat je ‘baasje’ ook vele leuke kanten heeft door zijn krachtige persoonlijkheid en dat weegt natuurlijk vele malen zwaarder dan zijn minder leuke kanten.

 

 

Share This Story

Gedrag en Houding

You May Also Like

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>