Wat helpt tegen ochtendmisselijkheid als je zwanger bent?

Wat helpt tegen ochtendmisselijkheid als je zwanger bent?

Ochtendmisselijkheid is heel gebruikelijk tijdens de zwangerschap. Je kunt er op elk moment van de dag last van krijgen. Dus niet alleen in de ochtend zoals het woord suggereert. Niet iedereen heeft last van ochtendmisselijkheid. Maar sommigen hebben er zelfs de hele dag last van. Ongeveer zeven van de tien vrouwen hebben er in meerdere of mindere mate last van.

Wat helpt tegen ochtendmisselijkheid als je zwanger bent?

Deze misselijkheid wordt veroorzaakt door de toegenomen hormoonactiviteit in het begin van de zwangerschap. Hoewel het bij de meeste vrouwen om een ochtendmisselijkheid gaat die zich vooral tijdens de eerste drie maand van de zwangerschap voordoet kan het bij sommige vrouwen duren tot het eind van de zwangerschap.

 

Rond de vijfde of zesde week van de zwangerschap begin je de symptomen van de zwangerschapsmisselijkheid te voelen. Soms is dit het eerste wat je merkt van de zwangerschap. Hoe de misselijkheid zich ontwikkelt, verschilt van vrouw tot vrouw. Bij sommige vrouwen begint het met een soort misselijkheid die langzaam erger wordt. Die zijn hoogte bereikt en dan weer langzaam minder wordt zo tussen de dertiende en twintigste week van de zwangerschap. Bij andere vrouwen wordt het nooit erger dan een wat naar gevoel en bij weer andere vrouwen bouwt de misselijkheid razendsnel op tot extreme overgeefsessies. Maak je geen zorgen als je een tijdje wat minder eet. Je lichaam heeft genoeg energie en voedingsstoffen opgeslagen voor je baby.
De klachten die vrouwen hebben zijn onder andere de volgende:

  • episodes van misselijkheid en/of overgeven
  • gevoeligheid voor beweging
  • gevoelig voor geuren
  • de smaak van eten veranderd (2)
  • last van extreme moeheid
  • problemen met eten en drinken door de misselijkheid
  • gevoelige kokhalsreflex
  • sterk verlangen naar bepaalde soorten voedsel en een sterke afkeer van andere soorten voedsel
  • brandend maagzuur en refluxklachten
  • speekselvloed, vaak vooral vlak voordat je moet overgeven

Wat helpt tegen ochtendmisselijkheid.

Misselijkheid wordt erger als je lange tijd niets hebt gegeten en dus een lege maag en lagere bloedsuikerspiegel hebt.

 

  • Eet regelmatig kleine, lichte maaltijden en tussendoortjes. Probeer wel te ontbijten; een smoothie van fruit, een geroosterde boterham of een klein kommetje muesli kan helpen.
  • Leg gewone biscuitjes of gemberkoekjes naast je bed en eet er eerst eentje voordat je opstaat, of wanneer je ’s nachts wakker wordt. Sta langzaam op.
  • Rust en ontspan zo veel je kunt. Vermoeidheid en stress verergeren de misselijkheid.
  • Als je de geur van eten niet zo goed kunt verdragen, kun je beter iets kouds eten zoals gekoelde soep, volkorenbiscuitjes of rijstwafels, koude fritatta, aardappel- of pastasalade, meloen, yoghurt of ijs.
  • Lucht je huis goed, en kook geen dingen waarvan je de geur nu niet verdragen kunt.

Als je je zo ziek voelt dat je niks binnen kunt houden, of als je koorts hebt, neem dat contact op met je huisarts of verloskundige.

Share This Story

Zwanger Zijn

You May Also Like

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>