Ik wil niet naar bed!

Veel ouders houden een vast ritueel aan als ze hun kinderen naar bed brengen. Plasje doen, tanden poetsen, pyjama aan en boekje voorlezen, een laatste knuffel en dan slapen. Dit ritueel maakt je kind rustig, bereidt hem/haar voor op wat er komen gaat en helpt eventuele angsten te verminderen.

Maar er zijn kinderen die het moeilijk blijven vinden om naar bed te gaan. Vooral als kinderen de hele dag door druk bezig zijn met alles wat ze meemaken. De wereld van je kind wordt immers steeds groter. Niet alles draait meer om het gezin. Zo gaat je kind naar school, heeft vriendjes en gaat misschien zelfs sporten. Deze grotere sociale omgeving kan ook angsten en onzekerheden met zich meebrengen waardoor je kind moeite heeft om in te slapen.

Sleeping Child

Verlatingsangst
Sommige kinderen hebben last van verlatingsangst en kunnen moeilijk alleen zijn. Ze willen hun moeder altijd in de buurt hebben en kunnen hierdoor moeilijk inslapen of worden ’s nachts regelmatig wakker. Ze willen dan vaak zogenaamd iets hebben en mama moet dan komen. Dit om te controleren of ze er nog wel is. Deze kinderen zijn vaak overbeschermd en hebben ouders die altijd bij hen in de buurt blijven. Je kunt dit probleem oplossen door een knuffeltje of een lekker doekje te geven. Dit geeft je kind een gevoel van veiligheid en geborgenheid die de behoefte aan mama kan vervangen.

’s Nachts vaak wakker worden
Het kan ons allemaal weleens gebeuren dat we ’s nachts wakker worden. Het is dan ook niet raar als een kindje ’s nachts wakker wordt. Maar het wordt een probleem als ze daarna weigeren weer in te slapen. Soms kan angst de oorzaak zijn. Je kindje kan zich ook eenzaam voelen, honger, dorst of pijn hebben. Je kunt beter niet vragen of je kind ergens bang voor is. Dit kan je kleintje het idee geven dat hij ergens bang voor zou moeten zijn. Het is beter om te vragen wat er is.

Tips:
Als je kindje problemen heeft om weer in slaap te komen, ga dan niet direct weg. Los het probleem bij voorkeur op in de kamer van je kind. Blijf er even bij, geef hem wat te drinken en zeg met kalme stem dat het donker is en dat we nu allemaal weer moeten gaan slapen.

Zorg ervoor dat je dit niet al te lang laat duren en praat zachtjes zodat je kindje weer makkelijk in slaap kan vallen. Ook is het belangrijk om het licht uit te laten. Hierdoor kun je een eventueel angstgevoel voor het donker bij je kind wegnemen.

Soms probeert een kind te voorkomen dat een ouder weer weggaat. Hij kan dan stug volhouden dat er een monster achter de kast zit of een draak onder het bed. Wat je vooral niet moet doen, is reageren op het verhaal. Ga dus niet achter de kast kijken en onder het bed. Je kindje kan hierdoor het idee krijgen dat er echt iets zou kunnen zitten. In plaats daarvan zeg je met rustige en overtuigende stem dat dit helemaal niet mogelijk is. Monsters en draken bestaan niet! Zeg tegen je kind dat hij aan leuke dingen moet denken en weer lekker verder moet gaan slapen.

Angstdromen
Als een kindje 2 jaar of ouder is, kan het te maken krijgen met angstdromen. Deze nachtmerries en de angst die daarmee gepaard gaat, kunnen het moeilijk maken om je kindje te laten inslapen. Een kind van deze leeftijd snapt immers nog niet dat dromen niet gelijk zijn aan de werkelijkheid. Er kan hierdoor een angst ontstaan om te gaan slapen en weer enge dingen te zien. Dit kan zich zo vastpinnen in het hoofd van je kind dat slapen gaan een probleem wordt.

Gelukkig gaat deze periode weer voorbij. Als je kind ouder wordt, zal het meer kunnen snappen. Je kind is dan in staat om te redeneren en zal een onderscheid kunnen maken tussen dromen en werkelijkheid. De nachtmerries zullen dan afnemen. Natuurlijk zullen ze nog steeds weleens nachtmerries hebben, maar zullen in zo’n geval niet gelijk meer om hun ouders roepen om dit probleem op te lossen. Ze zullen beter in staat zijn om dergelijke angstdromen zelf het hoofd te bieden. Kleine kleuters bijvoorbeeld, roepen of huilen vaak als ze een nare droom hebben. Een kind van 5 of 6 jaar is al in staat om zelf uit bed te kruipen en naar zijn ouders toe te lopen als hij/zij wakker is geworden van een nachtmerrie. Als een kind rond de 6 jaar is, zal het aantal nachtmerries stijgen. In deze periode maakt je kind overdag veel mee. Deze ervaringen en eventuele gevoelens/angsten die hiermee gepaard gaan, kunnen tijdens de slaap blijven doorspelen.

Vroeg uit bed
Kinderen kunnen soms op de meest onmogelijke tijden wakker worden. Voor dag en dauw zijn ze dan klaarwakker. De hierboven genoemde oorzaken kunnen hierbij een rol spelen. Je kindje kan zich alleen voelen op zijn kamer, honger of dorst, of simpelweg genoeg geslapen hebben.

You May Also Like

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>