15 Supervoedingsmiddelen voor kinderen en peuters!

Chips, cupcakes en tal van andere voedingsmiddelen die weinig voedingsstoffen bevatten, zullen hun weg weten te vinden naar de mond van je kind. Als het aan de kinderen lag, dan zouden velen niets anders eten dan de inhoud van een pizza- of pastadoos. Maar dat is des te meer reden om ervoor te zorgen dat de maaltijden die je ze voorzet boordevol zitten met zoveel mogelijk goede dingen!

Gezonde Voeding Voor Kinderen

Serveer deze kleurrijke, smakelijke, supervoedingsmiddelen boordevol voedingsstoffen, zoals bosbessen, cacao, kaneel en nog veel meer gezonde voeding voor kinderen.

Eieren
Eieren leveren proteïne en ze zijn één van de weinige levensmiddelen die van nature vitamine D bevatten, wat het lichaam helpt calcium te absorberen. Proteïnen eten bij het ontbijt helpt kinderen langer een verzadigd gevoel te geven (geen knagende honger halverwege de ochtend).

Havermout
Onderzoek toont aan dat kinderen die havermout eten beter in staat zijn zich te concentreren en op te letten op school. Vezelrijke volkoren granen, zoals havermout, verteren langzaam, waardoor kinderen van een constante stroom van energie worden voorzien.

Fruit
Alle vruchten zijn goed voor je kind, ze verstrekken essentiële vitaminen en mineralen. Fruit bevat ook vezels, wat kinderen in balans houdt. Om te profiteren van de voordelen van de voedingswaarde moet je proberen een verscheidenheid van vruchten te eten, zoals bessen, meloen, kiwi’s en sinaasappelen.

Noten
Noten bestaan ​​uit gezonde vetten die kinderen nodig hebben voor hun groei en ontwikkeling, maar ook voor de gezondheid van het hart. Het eten van een beetje "goed" vet in de ochtend geeft je kinderen een stoot energie om door te gaan.

Melk
Proteïne en calcium in zuivelproducten leveren brandstof aan de hersenen en het lichaam. Proteïne helpt bij de opbouw van hersenweefsel, terwijl het calcium van melk de botten en tanden van kinderen sterk houdt.

Bosbessen
Bosbessen zijn al jarenlang één van de gezondste vruchten. Onderzoek toont nu ook aan dat naast de bescherming tegen hart- en vaatziekten, diabetes en een verbeterde hersenfunctie, bosbessen ook kunnen bijdragen aan het reduceren van visceraal "giftig" buikvet – een soort vet dat in verband is gebracht met obesitas en het metabool syndroom.

Manieren om ze in het dieet van je kind op te nemen:
Bosbessen kunnen een natuurlijke toevoeging zijn aan je ontbijt (laten we zeggen, toegevoegd aan een kom muesli en melk) en zijn ook geweldig voor in zomersalades en desserts. Probeer ijslolly’s te maken door een mix van gepureerde bosbessen, yoghurt en wat honing in te vriezen (vanaf 1 jaar).

Tofu
Onbewerkte sojaproducten zijn een uitstekende bron van magere eiwitten en hebben krachtige anti-kankereigenschappen. Tofu is ontzettend goed voor jonge meisjes, omdat het een beschermend effect heeft als hun lichamen en borstweefsel zich ontwikkelen – wat voortduurt totdat ze volwassen zijn.

Manieren om het in het dieet van je kind op te nemen:
Snij tofu in blokjes en voeg het toe aan roerbakgerechten of soepen; maak gebruik van de zijden variant als vervanging voor yoghurt in fruit smoothies; knabbel op licht gekookte en gezouten Edamame (sojabonen) – de kinderen zullen het leuk vinden om ze uit de schil te halen.

Tomaten
Tomaten zitten boordevol lycopeen – een stof die beschermt tegen vele soorten kanker. Tomaten koken maakt ze nog gezonder, omdat de warmte ervoor zorgt dat lycopeen vrijkomt.

Tip: eten waarin tomaat zit combineren met het goede vet, zoals Arganolie, helpt het lichaam meer lycopeen te absorberen.

Manieren om ze in het dieet van je kind op te nemen:
Pizza- en pastasauzen zijn voor de hand liggende keuzes, of voeg tomatensaus toe aan kalkoen gehaktballetjes of gehaktbrood als je het moet verbergen. Een kom van chili en salsa als dipsaus zijn goede opties als je een kind hebt dat van pittig houdt.

Magere Griekse yoghurt
Het bevat gezonde bacteriën die erom bekend staan de immuniteit te stimuleren en de spijsvertering te ondersteunen, en bevat twee tot drie keer de hoeveelheid eiwit en minder suiker dan gewone yoghurt. Voeg een scheutje honing toe (vanaf 1 jaar) om het wat zoeter te maken, een beetje ahornsiroop of probeer een scheutje agavesiroop (een zoetstof met een lagere glycemische index, waardoor de bloedsuikerspiegel van je kind – en het energieniveau – niet omhoog zal schieten en na het ontbijt snel zal instorten). Agave is verkrijgbaar in supermarkten, ofwel in het organische gangpad of bij de honing.

Kool
Het heeft een milde smaak en knapperigheid die kinderen vaak lekkerder vinden dan de gebruikelijke groene salades. En kruisbloemige groenten, zoals kool, broccoli en boerenkool, bevatten fytonutriënten die erom bekend staan het risico op vele soorten kanker te verlagen en de spijsvertering te bevorderen. Het helpt ook schadelijke gifstoffen uit het lichaam te verwijderen door het stimuleren van de afgifte van enzymen, die de taak hebben om ze uit ons systeem te gooien.

Manieren om het in het dieet van je kind op te nemen:
Maak koolsla met vetarme mayonaise, snij de kool in stukken en voeg het toe aan soepen of Aziatische noodle gerechten.

Zalm
Zalm bevat de voor het hart gezonde omega-3 vetten die er ook om bekend staan de ontwikkeling van de hersenen te stimuleren, een depressie te vermijden en uitstekende anti-inflammatoire capaciteiten te hebben. Zorg ervoor dat je de wilde soort kiest, die minder kwik en meer omega-3 vetten bevat.

De beste manier om het in het dieet van je kind op te nemen:
Combineer zalm met ingrediënten die je kind al lekker vindt. Glazuur zalmfilets met sinaasappelsap of bestrijk ze met teriyaki saus. Of serveer het als zalmcake, hamburgers of salade (gepureerd en gemengd met vetarme mayonaise).

Cacao
Je denkt waarschijnlijk aan een drankje vol met marshmallows, maar in feite bevat cacaopoeder één van de hoogste concentraties flavonoïden, een stof die erom bekend staat de bloeddruk, gezondheid van het hart en orale gezondheid te verbeteren. Ze kunnen de huid ook beschermen tegen schade door de zon. Gebruik minimaal 70 procent pure cacao en controleer of deze niet is verwerkt met alkali (ook wel "Nederlands verwerkt" genoemd), wat de meeste flavonoïden verwijdert.

Manieren om het te serveren (afgezien van warme chocolademelk):
Strooi het op pannenkoeken, wafels of Franse toast, of smelt wat pure chocolade en dip er aardbeien in.

Zwarte bonen
Bonen zijn een geweldige bron van eiwitten, maar ook vezels en calcium — twee dingen waar kinderen niet genoeg van lijken te krijgen. Hoe donkerder de kleur, hoe beter ze zijn. Ze helpen ook te beschermen tegen hart- en vaatziekten, en een hoog cholesterolgehalte, wat niet alleen problemen zijn van volwassenen. Ik heb een patiënt van 9 jaar met een zeer hoge cholesterol.

Manieren om ze in het dieet van je kind op te nemen:
Maak nacho’s of quesadilla’s met zwarte bonen, kaas en salsa; probeer vegetarische zwarte bonen burgers uit of maak hummus van zwarte bonen.

Basilicum
Deze kruiden zitten boordevol anti-oxidanten — vitamines A, C en K — evenals ijzer, kalium en calcium en kan de spijsvertering helpen verbeteren. Volgens Beller tonen sommige onderzoeken aan dat het zelfs hoofdpijn kan verlichten.

Manieren om het in het dieet van je kind op te nemen:
Maak pesto en verdeel het met een lepel over kipfilets of roer het door gekookte pasta. Slaat je kind in paniek bij het zien van kleine groene vlekjes in zijn/haar eten? Welkom bij de club! Maal basilicum superfijn en verberg het in sauzen, soepen en, de eeuwig populaire meester in vermommingen, gehaktballen.

Kaneel
Onderzoek toont aan dat kaneel kan helpen bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel, wat ook de alom bekende energie crashes halverwege de ochtend kan minimaliseren (dipjes van kinderen!).

Manieren om het in het dieet van je kind op te nemen:
Strooi kaneel over havermout, pannenkoeken, ontbijtgranen en yoghurt, en voeg extra snufjes kaneel toe aan muffins of snelle broodrecepten die ervoor geëigend zijn. Kinderen vinden het ontzettend lekker op lucht gepofte popcorn. Of combineer kaneel met cacao in een shaker en meng ze door elkaar voor twee-in-één supervoeding.

You May Also Like

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>